Hjem » Uncategorized » En ensom rytter rundt Mjøsa 1.mai 2014.

En ensom rytter rundt Mjøsa 1.mai 2014.

Follow Knut Einar on WordPress.com

Nettstedstatistikk

  • 46,354 hits
Populære norske blogger
MC Mot Mobbing.22. mai 2016

Som vanlig så våknet jeg altfor tidlig på en fridag, men det gjorde ingentingfor denne fridagen har jeg gått og ventet på i hele vinter. 1.mai betyr en runde rundt Mjøsa for å markere at mc sesongen nå offisielt er åpnet. . .tror jeg. Men det er ikke det at dette var den første turen, neida, den første turen gjorde vi 8.mars den.

1.mai 2014

 

 

Som sagt, øya spretter opp ved første solglimt. Og på denne dagen er det ikke lett å liksom skulle strekke seg bare litt til under dyna. Nei nå var det opp og se etter hvordan det så ut ute.

Var det snø eller. . . ?

Nei takk og lov for det. Jeg var ikke helt sikker da jeg gløttet på gardina foran soveromsvinduet, det snødde nemlig kvelden før. Verandaen var noe glatt, da jeg skulle ta hageslangen og spyle av støvet fra forrige tur over gruslagt vei, så var jammen hageslangen fryst! Den tinte opp etter 20 minutter i sola. Bort med støvet. Litt blanke skulle vi da være i lakken i dag.

Alle lys, veskenivå og dekk trykk osv – check.

Klær, votter og superundertøy, ja takk. Det var omtrent samme temperatur i år som det var i fjor da jeg dro på runden. 4-5’C og polvotter er tingen.

Jeg tok turen over Nord Odal, og tvers igjennom Hamar uten å reise innom sentrum, jeg var så seint ute, tenkte jeg, at jeg kunne like gjerne kjøre til Mjøsbrua og stoppe i to minutter og knipse et bildet.

Første stopp ble da i enden av Mjøsbrua.

IMG_0310

Nå hadde vi kjørt 14 mil, jeg og V-Strom’en.

Hit hadde jeg vært litt kald på beina. Jeg tok på raggsokker når jeg reiste hjemmefra, det ble litt trangt i skoene. Det kan hende at jeg hadde klart meg bedre uten raggsokker. Men litt kreativ må’n være, beina er jo godt plantet på fothvilerne og hva har vi mellom beina? Jo, en god og varm girkasse. Så det var bare å klemma beina godt inntil girkassa, og vips så hadde jeg gode varm bein igjen. Det var det jeg skulle skrivd i annonsen under utstyr – med fotvarmer!

Så suste vi videre, retning Gjøvik og Skreia. Det var neste etappe.

Det var ikke det store trykket med sykler på veien så langt. Men det er jo klart at når man kjører motsatt vei av det runden går, da møter man ikke mange nord for Hamar. Men jeg skal si deg det var trafikk når jeg nærmet meg Skreia, og etter at jeg hadde passert Skreia var det kilometervis med møtende motorsykkel trafikk. Og Porscher, så mye Porscher det var ute.

 

IMG_0311

En liten “pølserast” på Gjøvik.

 

Da jeg kom til Statoil på Minnesund var jeg så seint ute, og hadde møtt så mange sykler på veien, at jeg var overrasket over å se noen i det heletatt på plassen. Det var endel sykler igjen på den bortre delen av plassen, men foran stasjonen var det ikke mange igjen.

Så det var god plass på plen for en liten strekk, kaffe og sjokolade.

IMG_0312IMG_0316IMG_0314IMG_0313

Nå var liksom det meste gjort. Jeg satt og vurderte på om jeg skulle ta runden om Eidsvoll og Årnes føre jeg snudde nesa hjem. Men så ble det til at jeg svingte meg over Gullverket og hjem.

Med 30 mil i salen var jeg godt fornøyd med dagen. Sol og fint hele veien, litt vind, men så lenge det ikke snør eller regner så er jeg fornøyd.

IMG_0318

IMG_0317

Vel hjemme så var det bare å dra av seg hjelmen og alle unødige klær og slenge seg i bilen. Så var det å reise til svigermor på middag.

 

Utrolig fin dag på veien idag. Sykkelen går så det suser og kommer i mål på 0,38 pr mil.

Thumbs up


1 kommentar

  1. […] og jeg på Diner45. Brorsan og jeg på McDonald i Arvika. Hukusjøen var en fin dag. En ensom rytter 1.mai. En tur bortom Eidsvoll. Årets første tur […]

Legg igjen en kommentar

Populære norske blogger
Follow Knut Einar on WordPress.com

Arkiv

kongsvingeramatorteater

4 out of 5 dentists recommend this WordPress.com site

Pan-American Highway. Prudhoe Bay - Ushuaia

My preparation to ride the Pan-American Highway, the longest road in the world and my longest motorcycle journey so far:-)

My Motorcycle Adventure

Jeg er en person som er glad i å reise, og aller helst på 2 hjul. Min hittil lengste tur kjørte jeg i 2015 - 2016. Start var Prudhoe Bay i Alaska og endte i Ushuaia i Argentina. Turen ble på 55.000 km og varte i 10 mnd.

