Hjem » Uncategorized » Det ække moro!

Det ække moro!

Follow Knut Einar on WordPress.com

Nettstedstatistikk

  • 46,358 hits
Populære norske blogger
MC Mot Mobbing.22. mai 2016

Legge fliser…

Det å skulle legge fliser ser så lett ut. Når man ser på andre som driver med det, som har gjort det noen ganger. Primer på veggen, den ble jo nesten signalgul, et par strøk med den guffa først og så skal det tørke i ca 12 timer. Når det er gjort så skulle alt ligge tilrette for å få både flislim og fliser opp på veggen.

Men slik ser bare lett ut når andre, andre erfarne gjør det.

Jo slik kan det gå. Vi startet med og ha primer på veggen, det skal man visstnok gjøre for at limet, flislimet altså, skal feste bedre på veggen. Ok det er lett match. Det er jo som å male det, male noe som er så tynt som Solo. Det renner lett ja, men nå skal man bare ha et tynt lag på da – ferdig!

20130923_185635Så var det flislimet da. 1,5 liter vann til 5 kg pulver. Jeg sa til frua at vi kan da ikke blandet 5 kg i en smell. Hvordan blander vi da, hva slags blandingsforhold skal vi ha. Frua leser på pakka at limet ikke skal være tyntflytende. Hmmm ok. Jeg tenker med engang på potetmos, svenskemosa vi kjøper i Sverige. Vi går for mos konsistens.

I skjulet finner jeg en liten propell dingz som jeg tenkte jeg skulle røre med, den varer i 2 minutter. Skruen faller av og propellen blir liggende nederst i bøtta med flislimet…det starter bra. Så blir det å røre med ei sleiv jeg finner i kjøkkenskuffen.

20131005_141922Om vel og lenge har vi fått et produkt som har potetmos kosistens. Vi drister oss inn i stua med bøtta og ser på flisene som står oppstilt langs veggen, ferdig kappet med nyinnkjøpt vinkelsliper og diamantskive fra Biltema.

Så skal dette opp på veggen. En kladd med flislim, stryk gjevnt over på baksiden av flisa og trykk den til veggen. Det skal visstnok være så bra hefting i dette limet at det skal nærmest suge seg rett på veggen og bli hengende…ja riktig! Det siger og frua må fort som et uvær komme med noe å stikke innunder mellom gulvet og flisa.

Da jeg har satt fast de flisene jeg har kuttet opp, innsett at jeg skal vente på brorsan, fått ned tempen i kroppen, så setter jeg meg ned i stolen og ser på tv.

20131003_191139                  20131003_191204
Det er liksom denne veggen som skal flislegges. Vi hadde treverk, men det blir for varmt ved ovnen.

20131005_155046

Man skal gi seg mens leken er god og husfreden ennå råder.

Så slik ble det og slik blir det til ekspertisen kommer. Jeg får holde meg til studiene mine og så får brorsan legge flisene Winking smile 

Jeg sender en MMS til brorsan for å vise mine ferdigheter, eller mangel på ferdigheter. “Hmmmm blir artig å komme ned og se” får jeg til svar. Moroklumpen Open-mouthed smile

 


1 kommentar

  1. […] ble veggen klargjort i oktober 2013 med god hjelp av brorsan og Erik. Uten dem så hadde det ikke blitt noen […]

Legg igjen en kommentar

Populære norske blogger
Follow Knut Einar on WordPress.com

Arkiv

kongsvingeramatorteater

4 out of 5 dentists recommend this WordPress.com site

Pan-American Highway. Prudhoe Bay - Ushuaia

My preparation to ride the Pan-American Highway, the longest road in the world and my longest motorcycle journey so far:-)

My Motorcycle Adventure

Jeg er en person som er glad i å reise, og aller helst på 2 hjul. Min hittil lengste tur kjørte jeg i 2015 - 2016. Start var Prudhoe Bay i Alaska og endte i Ushuaia i Argentina. Turen ble på 55.000 km og varte i 10 mnd.

