Hjem » Uncategorized » Alle faktorene må inn i regnestykket.

Alle faktorene må inn i regnestykket.

Follow Knut Einar on WordPress.com

Nettstedstatistikk

  • 46,376 hits
Populære norske blogger
MC Mot Mobbing.22. mai 2016

image

Har vi billigste bensin i Europa?

Jeg har ikke gjort noen undersøkelser eller lest meg opp på dette, men jeg ser at denne utalelsen her kommer fra Framtiden i våre hender…da tar jeg denne utalelsen med en like stor klype salt som det de gjør når de kommentere FRP sin påstand.

Men det er ikke det jeg vil stille spørsmålet ved nå, politikken og påstandene som disse kaster mot hverandre her. Jeg vil komme med min egen påstand.

Her er den: I artikkelen over så sies det at vi får mest bensin igjen for pengene våre. Det er da målt opp mot timelønna her i norge mot timelønna i de landene vi blir sammenlignet med.

Midt oppi påstanden min her så kommer et spørmål, hva er en gjennomsnitlig timelønn her i landet? Det vil jeg nok ikke få noe svar på.

Men over til påstanden min, jeg påstår alikevel at de landene vi blir sammenlignet med får mer bensin igjen for månedslønna si enn vi gjør. Hvorfor det? Jo det er fordi de landene ikke betaler så mye for alt annet de kjøper i sine land. Vi kan jo bare ta en tur over til Sverige og se hvor mye du får i handlekurven din i forhold til ditt eget land. Så etter at vi alle, nordmenn og de vi blir sammenlignet med, har fyllt opp handlekurven sin og stopper ved pumpa for å fylle bilen, da tror jeg at vi kjører kortest på de penga vi har igjen til å fylle med.

Det blir feil å regne liter pr timelønn, i dette regnestykket må vi se på hva vi får igjen for penga våre totalt sett. Og der tror jeg, uten at jeg har gjort noen undersøkelser, at vi kommer på jumboplass.

Bensin ja. Jeg har et budsjett på 2000kr pr mnd som er til bensin, med en halvveis bensinsluker så er kjøring veldig begrenset…

Jeg er da litt fristet til å legge ved en kommentar jeg fikk på en tidligere bloggpost. Denne personen har da litt kjennskap utenfor norges grenser.

Akkurat nå sitter jeg i min bobil på en campingplass i Oxford, England.
Bensin/diesel er omtrent like dyrt her som i Norge, men så er ALT forskjellig fra Norge.
Hadde jeg bodd her ville jeg kun ha betalt bompenger i London og på noen få gigantiske brokonstruksjoner. Min bobil brukes kun få måneder i året og her kan man da betale årsavgift for disse to mnd. som vil utgjøre ca kr 180,- pr mnd. Jeg ser så og si IKKE gamle biler på veiene. En splitter ny Landrover Discover med alt utstyr koster ca kr 305 000 her nede. I Norge er prisen ca kr 1450 000. Her får man fine bruktbiler til ca kr 50 000 med alt utstyr. Så over til helse. Jeg søkte opp sykehus på min GPS. I en radius av 10 mil dukket det opp 32 sykehus/akuttmottak. Jeg fikk rett og slett hakaslepp. Veistandarden her er fenomenal med nødtelefoner over alt. Med andre ord hjelpen er overallt – så også med politistasjoner. De finnes overalt i enhver liten landsby. Hvem sa at Norge er verdens rikeste land??? Hvem er det som får glede av disse pengene??

Det ser ut til at noen av de som vi blir sammenlignet med faktisk får igjen bra for lønna si, hvis vi da ikke ser på bensinprisene isolert, men totalt sett.

Norge -Verdens rikeste uland-


1 kommentar

  1. Knut Einar sier:

    Et utdrag fra en artikkel om prisnivået:

    Prisene på matvarer og alkoholfrie drikkevarer i Norge var om lag 10 prosent høyere enn i Danmark og Sveits, som var de to neste på listen. Prisene i Sverige var hele 32 prosent under de norske, viser en oversikt fra 37 europeiske land som er utarbeidet av EUs statistikkbyrå, Eurostats.

    Landbruksprodukter dyrest
    Prisene i varegruppen melk, ost og egg lå hele 69 prosent over gjennomsnittet for EU-landene. Også i forhold til våre nærmeste naboland var prisnivået i Norge klart høyere. For melk, ost og egg var prisnivået i Danmark og Finland henholdsvis 32 og 34 prosent lavere enn i Norge, mens nivået i Sverige var hele 47 prosent lavere.

    Norske priser på fisk ligger 20 prosent over snittet i EU-landene. Her kommer innlandsstaten Sveits verst ut, med priser 50 prosent over EU-snittet.

    De norske prisene på kjøtt var også høye, 62 prosent over gjennomsnittet i EU27. Danmarks kjøttpriser var 19 prosent lavere enn i Norge, mens nivået i Sverige var 34 prosent lavere. Sveits hadde Europas aller høyeste prisnivå på kjøtt, ytterligere 22 prosent over det norske.

    Norge var dyrest i Europa også for varegruppen frukt og grønnsaker, 54 prosent over gjennomsnittlig EU-nivå. For denne varegruppen var det danske prisnivået 13 prosent lavere, mens nivået i Sverige var 23 prosent lavere enn i Norge.

    For brød og kornprodukter lå Danmark og Norge omtrent likt på pristoppen, 46 og 45 prosent over snittet i EU. Sverige lå også her klart lavere. Tysklands prisnivå var for de fleste matvaregruppene klart lavere enn i Norge, noe lavere enn i Danmark og Finland, men høyere enn i Sverige.

    Topper på alkohol og tobakk

    For alkoholholdige drikkevarer og tobakk var det meget stor variasjon i prisnivå mellom landene, noe som først og fremst skyldes forskjeller i avgiftsnivå. Norge og Irland utmerket seg med Europas høyeste tobakkspriser, henholdsvis 119 og 117 prosent over gjennomsnittet i EU27. I landene med de aller laveste tobakksprisene, Montenegro, Serbia og Den tidligere jugoslaviske republikk Makedonia, kostet en tobakkspakke kun en sjuendedel av prisen i Norge.

    Ikke uventet toppet Norge også statistikken over alkoholpriser i 2009, 134 prosent over gjennomsnittlig EU-nivå. Nummer to på lista, Finland, hadde her et prisnivå 27 prosent lavere enn det norske, mens Danmark og Sverige hadde prisnivå omkring 40 prosent lavere enn Norge.

    Enda større forskjell var det mellom Tyskland og Norge. I forhold til de tyske alkoholprisene var det norske nivået nesten 2,5 ganger så høyt.

Legg igjen en kommentar

Populære norske blogger
Follow Knut Einar on WordPress.com

Arkiv

kongsvingeramatorteater

4 out of 5 dentists recommend this WordPress.com site

Pan-American Highway. Prudhoe Bay - Ushuaia

My preparation to ride the Pan-American Highway, the longest road in the world and my longest motorcycle journey so far:-)

My Motorcycle Adventure

Jeg er en person som er glad i å reise, og aller helst på 2 hjul. Min hittil lengste tur kjørte jeg i 2015 - 2016. Start var Prudhoe Bay i Alaska og endte i Ushuaia i Argentina. Turen ble på 55.000 km og varte i 10 mnd.

