Hjem » Uncategorized » >Såpeglatt? Ditt problem det!

>Såpeglatt? Ditt problem det!

Follow Knut Einar on WordPress.com

Nettstedstatistikk

  • 46,376 hits
Populære norske blogger
MC Mot Mobbing.22. mai 2016

>VANSKELIGE KJØREFORHOLD: Snøføyke og minusgrader førte til glatte veier søndag. Foto: Tanja Irén Berg
Glatt på veien…Men kan man klage på føret? Kan man klage på dårlig salting, og dårlig strøing av veiene?
Nei vil jeg påstå. Det er du som sjåfør som har ansvaret for å kjøre etter forholdene! Det lærte vi da vi tok førerkort…jeg er sikker på at alle (som vil) husker det. Det spiller ingen rolle hva det står på farts skiltene, DU MÅ/SKAL KJØRE ETTER FORHOLDENE!
At saltet ikke virker er jaggu bra, nå får folk virkelig en liten Wakeup call så dem demper farten neste gang det er glatt!
Jeg har kjørt bil, nå i nesten 19 år, og har pendlet og vært yrkes sjåfør uten å ha vært av veien. Og hvorfor har det gått så bra? Fordi jeg har kjørt etter forholdene!
God tur på veien, jeg håper vi kun får lese om materielle skader i nyhetene og at folk ikke ødeleger seg.


15 Kommentarer

  1. Anonymous sier:

    >Største problemene, er alle som kjører på piggfrie dekk, på slikt føre…

  2. Sondre sier:

    >Jeg bare skjønner ikke at dem fortsatt tror at det hjelper å salte når det er så kaldt. istedet hjelper de til å lage mye farligere veier med å pøse på med salt..

  3. Min Blogg sier:

    >Personlig så er jeg tilhenger av piggfritt, har kjørt det de siste 15 årene. Men det er klart at det stiller enda større krav til å kjøre etter forholdene🙂 God tur på veien til deg anonym.

  4. Min Blogg sier:

    >Helt enig Sondre.🙂

  5. Anonymous sier:

    >Største problemet er de som kjører på gamle piggdekk…

  6. >Husker å ha lest gjentatte ganger at piggfrie dekk skårer så det suser.Ingenting kan sammenlignes.Hva med å begynne å bøtelegge folk som følger fartskiltene slavisk, og ikke kjører etter forholdene.Tru ka penga staten kan ta inn.Og sist men ikke minst så slipper resten av Norge å dekke disse skadene i form av økte forsikringspremier.Noe til ettertanke.

  7. Min Blogg sier:

    >Bjørn S SandersenDet forslaget støtter jeg, da slipper vi å betale for andres skader…mer enn jeg allerede gjør. Fordi dem ikke tar hensyn til forholdene.

  8. anthony-lion sier:

    >Desom 'følger fartsgrensa' uansett føreforhold bryter §6 i Veitrafikkloven.—Fører av kjøretøy skal avpasse farten etter sted, føre-, sikt- og trafikkforholdene slik at det ikke kan oppstå fare eller voldes ulempe for andre, og slik at annen trafikk blir minst mulig hindret eller forstyrret. Føreren skal alltid ha fullt herredømme over kjøretøyet. —

  9. Daniel sier:

    >Jeg prøver og unngå å kjøre på saltede veier der det er mulig. Der oppdager jeg at mange av veiene er Tørre! ja Tørre og ikke glatte i det hele tatt, noen har da selvfølgelig litt nysnø liggene på. Da kan man SE at det faktisk er\kan være glatt, og ikke sorte veier som man ikke vet om er glatte eller ikke..

  10. Anonymous sier:

    >Det advarses faktisk mot å bruke piggrie dekk, på biler uten antiskrens, da disse dekkene faktisk øker faren for ulykker med 40% på disse bilene. Men i Norge vil man ikke ta hensyn til dette, da miljøhensyn er viktigere. Det sa faktisk en av toppene i Statens Vegvesen, etter at en svensk test ble lagt frem for han!Har kjørt bil i over 25 år nå. Bor i nord, der vi har vinter i 6-7 mnd. Det eneste sikre, uansett forhold, er gode piggdekk.Men ser selvfølgelig de miljøproblemene det kan skape, i form av svevestøv🙂

  11. Kim-André sier:

    >Bra sagt. Selv mener jeg at kjøring på galtte veier går fint uten salt. Snøen får ofte en sånn "potetmel"-aktig konsistens, og gjør bare ting værre.Jeg tok førerkortet i sommer, og har ikke hatt problemer på snøen, 1. Fordi jeg, som du. Har kjørt etter forholdene. fartsgrensa er en øvre grense på hvor fort du kan kjøre. er ikke samtydende med at du må kjøre så fort. Og på glatt føre er det heller ikke lov i visse tilfeller.Snøen kan også blir sørpete.Men om folk vet at det er glatt. Vil de, om de har litt vett. Kjøre mere forsiktig.Jeg liker bedre å kjøre på en koselig snødekt vei, enn en våt og møkkete vei.

  12. Min Blogg sier:

    >anthony-lion: Den paragrafen var jeg akkurat i ferd med å finne frem da du kom med den. Det er ikke alt jeg er enig i når det gjelder lover, men det avsnittet der stiller jeg meg bak.§ 6. Fartsregler. Fører av kjøretøy skal avpasse farten etter sted, føre-, sikt- og trafikkforholdene slik at det ikke kan oppstå fare eller voldes ulempe for andre, og slik at annen trafikk blir minst mulig hindret eller forstyrret. Føreren skal alltid ha fullt herredømme over kjøretøyet.

  13. Anonymous sier:

    >Skjønner ikke problemet jeg. Har også vært yrkessjåfør i mange år samt at jeg på alle mine biler har kjørt piggfritt i de siste 15 årene. Det handler om å ha bra dekker til enhver tid samt avpasse farten etter kjøreforholdene. Glemmer ikke de som svarte annet enn herredømme den gang de ble spurt om hva de skulle ha over bilen om vinteren. Ikke rart det går som det gjør med enkelte. Men å male verden svart/hvitt med at vi skal bruke piggdekk, det er gammeldags😉

  14. Anonymous sier:

    >Det er for dårlig med beredskap og for lite ressurser på veiene til vintervedlikeholdet, pga anbud. Stiller meg kritisk til kunnskapen med å bruke salt til mange av de sjåførene som kjører saltbil.

  15. Anonymous sier:

    >Personlig har jeg kjørt piggfritt de fleste år siden piggfrie dekk ble bra nok på midten av 90 tallet. Jeg har i disse årene vært takknemlig for alle som har kjørt med piggdekk og krafset og hakket bort is fra veibanen og gjort det mulig for meg å kjøre piggfritt og konfertabelt med lav dekkstøy gode barmarkegeskaper etc. Piggfritt er det prefererte førstevalget om betinglsene er oppfyllt for å kjøre piggfrit. Nå derimot har andelen piggfrittbrukere blitt så høyt at poleringseffekten av veibanenen er kratigere enn de mange færre piggdekkbrukerene klarer å hakke, skrape vekk… Må derfor kjøre piggdekk denne sesongen. Den perfekte balansen (ca 70% piggfritt 30% pigg) oppstår av seg selv uten piggdekkgebyr utelukkende på bakgrunn av piggfrie dekk sine klare fordeler. At veimyndighetene og kommuner vil presse bruken ut over 70% og oppover mot 90% er kun for å spare re-asfaltering. Dette er sikkerhets hazard og bringer de gode piggfrie dekkene ut i farlige isete kjøreforhold (som de selv polerer frem). I sverige er debatten mye mer høylytt på hva som er årsaken. Det er ikke svevestøv piggdekkene produserer. Steinstøvet fra piggdekk er tungt og grovkornet. Det stigende svevestøv konsentrasjone er mer sammenhengende med de kraftig stigende strømprisene med dertilhørende mer vedfyring.

Legg igjen en kommentar

Populære norske blogger
Follow Knut Einar on WordPress.com

Arkiv

kongsvingeramatorteater

4 out of 5 dentists recommend this WordPress.com site

Pan-American Highway. Prudhoe Bay - Ushuaia

My preparation to ride the Pan-American Highway, the longest road in the world and my longest motorcycle journey so far:-)

My Motorcycle Adventure

Jeg er en person som er glad i å reise, og aller helst på 2 hjul. Min hittil lengste tur kjørte jeg i 2015 - 2016. Start var Prudhoe Bay i Alaska og endte i Ushuaia i Argentina. Turen ble på 55.000 km og varte i 10 mnd.

