Hjem » Uncategorized » >Santa Fe…prøvekjørt.

>Santa Fe…prøvekjørt.

Follow Knut Einar on WordPress.com

Nettstedstatistikk

  • 46,376 hits
Populære norske blogger
MC Mot Mobbing.22. mai 2016

>

Idag ble det prøvetur med nye bilen til brorsan. 2006 Hyundai Santa Fe.
Det var første gangen jeg kjørte slik bil, og opplevelsen sto langt over forventningen!

Det jeg var spent på var hvordan firehjulsdrift systemet fungerte i praksis, og det var meget meget bra.

Det og komme igang i kryss og motbakker går som en drøm, her behøver man ikke tenke på at man skal legge inn 4×4 når det blir glatt eller det er en motbakke man skal opp.
Trykk på gassen og firehjulsdriften er der momentant, ved vanlig drift så fungerer bilen som en vanlig framhjuldreven bil. Veldig økonomisk, på en Harry tur, det vil si 4 mil til Sverige og 4 mil hjem med diverse stopper underveis, så klarte Santa Fe’n seg på under 0.7 pr mil. Slettes ikke dårlig med en bil som veier over 1800kg har automat og en 2.2L crdi motor på 150hk.

Hvis jeg ikke husker helt feil så står det oppgitt at forbruk på landevei er 0.64L pr mil, noe jeg tror er fullt mulig. Trykker du inn cruisekontrollen i 90kmt så ligger motor og summer rundt 1600omdr…behagelig.

Vi gjorde en liten tur på jordet hos meg, vi ville provosere frem firehjuldrift systemet til å slå inn ved krypkjøring. Det var ikke noe problem, hvis du da trykker inn «lock» knappen så får du 50/50 drift på hjulene, da forsvinner utfordringene og du kan bare kjøre i vei…flott bil!

Føre all denne moroa så hang vi opp lyse i flaggstanga, det gikk så blodet rant det gitt. Uten hansker så ble det kaldt så finga sprakk. Tåler ikke kulde på henda lengre…ja ja jeg skulle brukt hansker.

Bare å vente på at mørket faller på så blir det så fint. 
Kald og frøsen, men det er snart middag så da har vi noe å glede oss til :-) 

Legg igjen en kommentar

Populære norske blogger
Follow Knut Einar on WordPress.com

Arkiv

kongsvingeramatorteater

4 out of 5 dentists recommend this WordPress.com site

Pan-American Highway. Prudhoe Bay - Ushuaia

My preparation to ride the Pan-American Highway, the longest road in the world and my longest motorcycle journey so far:-)

My Motorcycle Adventure

Jeg er en person som er glad i å reise, og aller helst på 2 hjul. Min hittil lengste tur kjørte jeg i 2015 - 2016. Start var Prudhoe Bay i Alaska og endte i Ushuaia i Argentina. Turen ble på 55.000 km og varte i 10 mnd.

