Hjem » Uncategorized » >Har slikt å fortelle.

>Har slikt å fortelle.

Follow Knut Einar on WordPress.com

Nettstedstatistikk

  • 46,376 hits
Populære norske blogger
MC Mot Mobbing.22. mai 2016

>

Kaldt, det har blitt kaldt ute. Og jeg som satte fra med bilen i friluft i går kveld. Hadde jeg kjørt, tja 5 meter til så hadde den stått innunder tak, så dumt, men men jeg skal vel ikke noe ut føre sola har fått et godt tak om dagen. Det vil si at jeg tror ikke jeg går utføre sola har fått et godt tak om dagen, smeltet vekk isen.
I natt skriver vi den kaldeste natta så langt hos oss, hele -6.4′C er det registrert her. Jeg er nesten helt sikker på at det ikke er den kaldeste natta, jeg vet at det er de rundt meg som har hatt det så kaldt allerede, de bor litt lavere enn meg. Også er det de som bor høyere enn meg som har hatt det mildere, jeg bor da sånn på midten, ikke kaldest og ikke mildest, er det ikke flott å være sånn på “gjennomsnittet”? Ja du kan spøke du :-)
Må si det at jeg er veldig spent på hvordan vinteren blir i år. Sist vinter var litt i kaldeste laget for min smak. Alt blir så “trevalig” som vi sier her over, østlending ja, mye rare ord og uttrykk, litt moro au da med språk :-) Det er noen medbloggere her også som drar i gang med dialekten sin, men da må jeg nesten ha doble lesebriller, det er noen ganger en nesten skulle tro det var et utenlandsk språk som sto der, og noen ganger skjønner jeg ikke et kvekk. Men jeg oppfordrer alle til å bruke dialekten sin, det er moro, man lærer jo noe nytt når man leser.
Men hvor var jeg, spora av litt å språket her, vinter ja. Jo det var kaldt i vinter, litt kaldere enn jeg satte pris på ja. Jeg har ei grense på -15′C, det er ned til de gradene jeg synes det går greit å være litt ute i, som å gå til og fra bilen! Når det blir under -15′C da synes jeg det begynner å bli direkte ubehagelig. Da blir nesten olabuksa og ei vanlig vinterjakke for lite sjøl om man bare skal bort en tur med bilen. Og bilen, den begynner liksom å klakne den når det blir så kaldt. Alt blir stivt og stølt, du kjenner det liksom på hele bilen at den er i ferd med å bli som steika i fryser’n, bånn klaka.
Klaka bil og frosne fingre. Må jo da fortelle at huset ble bra etter isoleringa jeg gjorde på en høstdag. Dette er vel blitt fortalt før, men jeg har “rullan ut” på loftet. Jeg har et eldre hus hvor isolering i tak gjerne var gjort med flis, og flis som ligger stille ei stund synker jo sammen og blir liksom til en klump, harde klumper isolerer jo ingenting. Så 5cm med flis som jeg fant oppå loftet lot jeg ligge mens jeg da rullet ut, det jeg hadde av isolasjon, 15cm glava som egentlig var tiltenkt veggene i tilbygget, pluss at vi har fått på ny panel rundt på hele huset. Og det gjorde susen det, her har jeg nok spart masse penger. Forbruket vårt i 2009 var på 17800 kwt, det er forholdsvis lavt med tanke på at det er en gammel enebolig med 4 i husstanden.
Nå har jeg prata lenge, skrivi lenge. Så jeg lurer på om jeg ikke skal ta meg en tur i brødboksen og finne meg en blings, en brødblings. Koke noen egg, sette på kaffen og nyte et program på tv føre jeg stålsetter meg og går ut og legger på vinterhjula på bilen, noen skremmer med snø! Og det kan vel hende også det når vi ser på gradestokken.
Ønsker alle en god lørdag. :-)

Legg igjen en kommentar

Populære norske blogger
Follow Knut Einar on WordPress.com

Arkiv

kongsvingeramatorteater

4 out of 5 dentists recommend this WordPress.com site

Pan-American Highway. Prudhoe Bay - Ushuaia

My preparation to ride the Pan-American Highway, the longest road in the world and my longest motorcycle journey so far:-)

My Motorcycle Adventure

Jeg er en person som er glad i å reise, og aller helst på 2 hjul. Min hittil lengste tur kjørte jeg i 2015 - 2016. Start var Prudhoe Bay i Alaska og endte i Ushuaia i Argentina. Turen ble på 55.000 km og varte i 10 mnd.

