Hjem » Uncategorized » >-Du må reise på BM, det brenner på kjøkkenet! -Greit, svarte jeg.

>-Du må reise på BM, det brenner på kjøkkenet! -Greit, svarte jeg.

Follow Knut Einar on WordPress.com

Nettstedstatistikk

  • 46,354 hits
Populære norske blogger
MC Mot Mobbing.22. mai 2016

>


Jeg satt i all fred og skrev på bloggen min etter å ha vært på Kongsvinger med mamma og kjøpt hagemøbler, hentet Martin på skolen og vært på Bergimellom og montert hagemøblene. Jeg satt som sagt her jeg sitter nå, ved spisestuebordet hjemme hos meg sjøl, så ringer mobilen, den er koblet til laptoppen med usb kabel. Jeg ser på mobilen at det er Connie som ringer. -Hallo, sier jeg. -Du må reise på Bergimellom, sier Connie, det brenner på kjøkkenet på Bergimellom! -Greit! Sier jeg, river med meg telefonen og hiver meg ut døra. Jeg hopper fra verandan og ned på bakken, trapper blir for tregt i full utrykning! Jeg slenger meg i bilen og gir bånn pinne, automat, åååå håpløst! Jeg låser kasse i andre gir, det er kun 5-600 meter opp til Bergimellom på en liten grusvei, motoren får skriker ut, det går så grusen rakler i skjermer og under bilen. Full gass, den siste svingen opp på gårdsplassen er en 90 graders sving, jeg skjønner at jeg ikke klarer å bremse inn nok til å ta den svingen på «fornuftig» hvis, det er bare en ting å gjøre! Legge opp bilen på sladd for maksimal fart gjennom svingen! Aldri har jeg tatt den svingen så fort noen gang før, jeg skal ikke prøve å gjenta det heller, slikt gjør man best når man MÅ! 

Jeg får stoppet bilen på gårdsplassen, røyken velter ut fra utgangsdøra, ut kommer brorsan med brannslokkingapparatet i hendene, brannen er slokket, men den røykutviklingen har vært enorm! Jeg går inn og prøver å få opp vinduene, jeg tror jeg rev litt hardt i ei gardin, det sprake litt når jeg tok i den. Men vinduene måtte opp, røyk setter forferdelig lukt, så det var om å gjøre å få ut røyken så fort som mulig! 
Når alt kommer til alt så gikk det bra, vifta over komfyren måtte vi bare rive ned og få ut, den må kjøpes ny. Og det er litt maling som må til så er alle spor borte fra en hendelse så kunne endt i total katastrofe! 
Hadde ikke brorsan vært på plass så kjapt så hadde røyken fort antent og overtent hele kjøkkenet, da hadde et 6kg pulverapparat blitt beskjedent mot flammene. Og pulver, ja det er pulver i hele huset! Det kommer til å ta et par dager føre det er vasket vekk! Men takk og lov for at man har slik i hus, har du sjekket ditt PULVER apparat i det siste???
Jeg får håpe at ikke naboene tror vi driver villmannskjøring, det er bare det at når noen ringer og sier at dem er alvorlige sjuke eller at det BRENNER, da kommer vi fort, VELDIG FORT!!!
Det «mørke» rommet rett frem der er kjøkkenet. Dette er noen minutter etter at brorsan har vært der og slokket, det var så tett der inne første gangen jeg kom inn der at jeg ikke så lyset fra vinduet. 
Spisestua. 
Her driver det å letner på litt, sikten er blitt bedre, men det er helt håpløst å puste der ennå. 
Her ser vi årsaken til det som kunne blitt en veldig tragisk dag, en liten kjele med smør i. 
Mamma hadde klart å skru av plata og fått ut kjelen, ho brant seg litt finga, men det går over. Verre er det med sjokket som kommer til å sitte i noen dager. Ho hadde prøvd å slokke sjøl også ved å kvele flammen med et håndkle, men da det flammene tok overhånd ringte ho til brosan og Connie ringte som sagt til meg. 
Ja, ho mor har fått roet seg litt her. Ho så ikke sånn ut da jeg kom på full sladd opp på gårdsplassen. 
Her har vi vært heldige, at skapet har vært tett så det ikke tok fyr inne her. Flammene har ikke fått nok luft her til å overtenne skapet. Men det som står inne her er vel ødelagt, det har vært varmt her så sotet sitter nærmest brent fast. 
Det var det som ble igjen av vifta! Ikke rart det ryker fælt når alt er laget av plastikk, pluss stekefett som sitter i kullfilteret, stekefett som er så brannfarlig, det ser man jo bare når man griller det, drypper det litt ned på brenneren i grillen så tar det fyr med engang. 
Nei, dette har vært en dag med ymse hendelser. Vi har vel fått gjort det meste idag, ifra å montere møbler til å være i full utrykning som brannmenn. 
Den store helten idag var brorsan som var først på stedet og handlet helt etter boka! Meget bra utført! 
Nå skal jeg finne senga kjenner jeg, i morra håper jeg at spenningsnivået blir litt mindre enn det har vært idag. Som jeg sa til mamma føre vi reiste derfra i kveld…..-neste gang telefon ringer nå så håper jeg det er en middags invitasjon jeg får🙂
God natt. 

2 Kommentarer

  1. Anonymous sier:

    >godt at brorsan hadde fått slukket det fort,da gikk det bra denne gangen;) får håpe det IKKE skjer igjen;););)men klart i hodet sitter det LEEEENGE;)hilsen Kari mette

  2. […] Med en liten stopp på BM så gikk vi runden på litt over 2 timer. Måtte innom BM fordi da jeg kom i svingen opp til gårdsplassen så hørte jeg en pipelyd, en pipelyd jeg har hørt før, som jeg ikke liker…brannvarsler! Da jeg hørte den nedi svingen gikk jeg strake veien inn på kjøkkenet, dure rett inn døra og skremte vettet av morsan som drev å kokte, jeg tror det var fisk. Brannvarsleren reagerte på vanndamp. Så det var ikke så farlig denne gangen. Sist vi hørte brannvarsleren på BM kunne det gå riktig ille, det kan du lese om her.  […]

Legg igjen en kommentar

Populære norske blogger
Follow Knut Einar on WordPress.com

Arkiv

kongsvingeramatorteater

4 out of 5 dentists recommend this WordPress.com site

Pan-American Highway. Prudhoe Bay - Ushuaia

My preparation to ride the Pan-American Highway, the longest road in the world and my longest motorcycle journey so far:-)

My Motorcycle Adventure

Jeg er en person som er glad i å reise, og aller helst på 2 hjul. Min hittil lengste tur kjørte jeg i 2015 - 2016. Start var Prudhoe Bay i Alaska og endte i Ushuaia i Argentina. Turen ble på 55.000 km og varte i 10 mnd.

